Fakta om brød og korn

For mange nordmenn er grovt brød en selvfølgelig del av hverdagen. Det er bra fordi grove kornprodukter er sunnere enn fine kornprodukter.

Kostholdsråd

Rapport om bærekraftig kosthold 28.11.17

For mange nordmenn er grovt brød en selvfølgelig del av hverdagen. Det er bra fordi grove kornprodukter er sunnere enn fine kornprodukter.

Velg kornprodukter med høyt innhold av fiber og fullkorn, og lavt innhold av fett, sukker og salt. Bruk Nøkkelhullet og Brødskalaen (brodogkorn.no) som hjelpemidler. De grove kornproduktene bør til sammen gi 70-90 gram sammalt mel eller fullkorn per dag.

Her er fire eksempler på hvordan denne mengden kan dekkes:

1.

Fire brødskiver med en stor andel sammalt mel, for eksempel merket ekstra grovt i Brødskalaen.

2.

Én tallerken grov kornblanding og to skiver ekstra grovt brød.

3.

Én tallerken havregrøt og én porsjon fullkornspasta eller fullkornsris.

4.

To tallerkener havregrøt.

Korn er i hovedsak oppbygget av tre deler: kli, kim og kjerne. Kli og kim som sitter i de ytre delene av kornet har et mye hoyere innhold av kostfiber, vitaminer og mineralstoffer enn den stivelsesrike kjernen. Sammalt mel inneholder hele kornet. Ved framstilling av siktet mel fjernes de ytre delene av kornet, inklusive kli og kim. Dette forklarer hvorfor helkorn / fullkorns-produkter er mer næringsrike enn produkter som har fjernet kli og kim.

Brødskala'n / Grovhetsmerking

Brødskala'n er et nyttig hjelpemiddel når du skal finne ut hvor grovt brødet er. Merkingen forteller deg hvor stor andel sammalt mel, kli og hele korn et brød inneholder.

0 – 25 %

25,1 – 50 %

50,1 – 75 %

75,1 – 100 %

Nøkkelhull

Nøkkelhull symbolet betyr at en matvare inneholder mindre fett, mindre sukker, mindre salt og mer fiber enn andre produkter i sin matvaregruppe.

Myndighetene i Norge, Sverige og Danmark har valgt Nøkkelhullet som et felles symbol på sunnere matvarer. Nøkkelhullsmerkede brød skal inneholde minst 25 % fullkornsmel (sammalt mel), beregnet av det totale tørrstoffinnholdet.

I tillegg skal produktet innfri følgende krav til næringsinnholdet:

Fett Høyst 7 g/100 g
Sukkerarter Høyst 5 g/100 g
Natrium Høyst 0,5 g/100 g
Kostfiber Minst 5 g/100 g

GDA

GDA er en forkortelse for ”Guidelines Daily Amount”. Oversatt til norsk betyr det ”veiledende daglig inntak”.

GDA er næringsinformasjon som er basert på et gjennomsnitt av de næringsstoffene et menneske bør spise i løpet av en vanlig dag. Informasjonen kan hjelpe deg å forstå hvor mye av hvert næringsstoff du spiser hver dag slik at du kan sammenligne det med de anbefalte nivåene. Det veiledende daglige inntak i GDA er en veiledning og ikke individuelle kostholdsråd.

Referanseverdier for kvinner og menn:

NÆRINGSSTOFFER KVINNER MENN
Energi Gjennomsnitt 2000 kcal 2500 kcal
Protein Gjennomsnitt 50 g 60 g
Kullhydrat Gjennomsnitt 270 g 340 g
Sukker Maksimum 90 g 110 g
Fett Maksimum 70 g 80 g
Mettet fett Maksimum 20 g 30 g
Salt Maksimum 6 g* 6 g*
Fiber Minimum 25 g 25 g

Ø-merket, Økologisk

Debiomerket eller såkalt Ø-merket, betyr at varen du kjøper er produsert i henhold til regelverket for økologisk produksjon.

Alle norske gårdsbruk og bedrifter som videreforedler varene blir kontrollert av Debio gjennom minst en fysisk inspeksjon pr år. Alle ingredienser i bakervarer skal være av økologisk opprinnelse, og produsert etter prosess godkjent av Debio.